zaterdag 9 oktober 2021

Het kleurenmonster

Aan de hand van het kleurenmonster werden de verschillende gevoelens aangebracht. De gevoelens en hoe we ons voelen stond de afgelopen 2 weken dus in de kijker, de kleuters vertelden ook waarom ze zich blij of boos voelen, wanneer ze zich kalm voelen, .... Soms zijn de kleuters ook eens in de war? Door de verschillende gevoelens bespreekbaar te maken en door het prentenboek weten ze nu hoe dat komt.

De kleurenmonsters en hun gevoelens blijven het hele schooljaar door een rode draad, het is belangrijk dat kleuters kunnen blijven verwoorden wanneer ze een bepaald gevoel hebben en waarom, dit zal gebeuren aan de hand van een emotiemeter.

De kleuters knutselden ook een eigen emotiemeter voor thuis. 

Wat leerden we allemaal?:

- begrippen kort/lang, korte/langste, korter/langer correct te gebruiken

- gevoelens bespreekbaar maken en herkennen

- we maakten van het prentenboek: het kleurenmonster een verteltafel (op die manier vertelden de kleuters zelf het verhaal)

- liedje over het kleurenmonster 

- nieuwe letters M en G

- samen met Pistache leerden we de woorden: heureux, triste en fâché

Wat deden we tijdens hoekenwerk:

- we gaven ons eigen kleurenmonster vorm

- we creëerden kleurenmonsters met plasticine

- leerden krullen tekenen (schrijfdans) om de gevoelens per kleur te sorteren

- zochten de letters bij de woorden

- verschillende cijfer/getalbeelden herkennen in de magneethoek en wie had zijn monstertje als eerste vol in de spelletjeshoek

- rustig in boekjes lezen over gevoelens 

- de weg van het monster zoeken met kruisjes (ruimtelijk inzicht)

- contractwerk maken

We gingen ook naar de bibliotheek, poetsten onze tanden, fietsen samen met Octopus op de strapdag en deden mee aan de actie Saved by the Bell!

Het thema op vrijdag sloten we af met een puzzelvoormiddag. 

De foto's kan je hier terugvinden 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten